STRT

Jury STRT Kit 2017 - selectie 2018

Bianca Baldi (artist)
Iliana Fokaniaki (Extra City & State of Concept, Athens)
Daan Gielis (artist)
Matteo Lucchetti (BAK Utrecht)
Alan Quireyns (AIR Antwerpen)

Jury STRT Kit 2016 - selectie 2017

Alan Quireyns (°1982, Gent – BE) studeerde kunstwetenschappen aan de Universiteit Gent en de Freie Universität, Berlijn en volgde het De Appel Curatorial Program in Amsterdam, 2009-10. Sinds 2011 is Alan Quireyns artistiek directeur van AIR Antwerpen en artistiek medewerker bij Studio Start vzw. Daarnaast is Alan Quireyns actief als curator en schrijver. Hij organiseerde tentoonstellingen voor NUCLEO vzw, Gent; Extra City Kunsthal Antwerpen en NICC. Hij schreef teksten over het werk van o.a. Mounira Al Solh, Ilke De Vries, Yan Tomaszewski, Rasmus Sondergaard Johannsen.

Louise Osieka (°1990, Genk) studeerde kunstgeschiedenis aan de KU Leuven en werkt momenteel als artistiek en algemeen directeur van CIAP, Kunstverein voor hedendaagse kunst in Hasselt. Daarnaast werkt zij als onafhankelijk curator en adviseur en onderzoekt ze het werk van Belgisch kunstenaar Jef Geys. Osieka won de Art Brussels' curatorial competition for emerging curators in 2014, is lid van de artistieke raad van Contour en sinds 2012 lid van de beeldende kunstcommissie van de Vlaamse Gemeenschap.

Kasper Bosmans (°1990, Lommel) studeerde schilderkunst aan de Koninklijke Academie Antwerpen en volgde het Hoger Instituut voor Schone Kunsten (HISK, Gent). Kasper Bosmans stelde zijn werk tentoon in de volgende solotentoonstellingen: Loot, Soil and Cleanliness, CIAP, Hasselt, 2016; fox, milk, smoke, Kasper Bosmans, Galerie Tatjana Pieters, 2014 en nam deel aan de volgende groepstentoonstellingen: Het Kanaal/ Le Canal, NICC, 2014; Beaufort 2015, Buiten de grenzen, Mu.Zee, 2015; Un-Scene III, Wiels, Brussel, 2015; A Whitsun Wedding, Episode 2, Galerie EL, Welle, 2014; Belgium Performance Festivl, KASK en M HKA, Antwerpen, 2013; New Ways to Work, Extra City Kunsthal, Antwerpen, 2012.

Stijn Van Dorpe (°1970, Oudenaarde – BE)  studeerde aan de Koninklijke Academie voor Schone Kunsten en St Lucas Gent. Zijn werk werd tentoongesteld in de volgende solotentoonstellingen (een selectie): Ideologie AUB! een denkmodel, Netwerk Centrum voor Hedendaagse Kunst, Aalst, 2015; Expoplu, Nijmegen, 2013; The Bagfactory, Johannesburg, 2012; Z33, Hasselt, 2012; Galerie Transit Mechelen, 2012/2010; STUK, Leuven, 2010. Daarnaast was zijn werk te zien in groepstentoonstellingen in KunstWerke, Berlijn, 2014; Hotel Charleroi, 2013-14.

 

Jury STRT Kit 2015 - selectie 2016

Mihnea Mircan is curator en schrijver. Als artistiek directeur van Extra City Kunsthal Antwerpen organiseerde hij oa. volgende tentoonstellingen: ‘A slowdown at the museum, 1:1’ , Hans van Houwelingen en Jonas Staal/ ‘Cross-Examinations; Jean-Luc Moulène, Endwards’. In september 2014 opent de tentoonstelling ‘Allegory of the Cave Painting’. Mihnea MIrcan werkte ook voor andere organisaties zoals het Nationale Museum voor Hedendaagse Kunst in Boekarest; Museion in Bolzano; Stroom den Haag in Den Haag; Spinnerei in  Leipzig; David Roberts Art Fondation in Londen en het Roemeens Pavilioen in de Biënnale van Venetië in 2007.
Als schrijver was hij redacteur voor het boek Hans van Houwelingen ‘Undone’ en schreef hij essays voor Pavel Büchler, Nina Beier, Patrick Nillson en Remco Torrenbosch en voor de catalogus ‘Six Lines of Flight’. Zijn tektsten worden onder meer gepubliceerd in Mousse, Manifesta Journal en Afterall.

João Mourão en Luis Silva zijn een curatorenduo gevestigd in Lissabon, Portugal. Op dit moment zijn zij co-directeur van Kunsthalle Lissabon, een eigentijdse kunstinstelling opgericht in 2009. Sinds 2015 zijn ze ook curator van Sur, de sectie soloprojecten van Zona Maco, de hedendaagse kunstbeurs in Mexico City. Een selectie van recente shows betreffen solo's van Katja Novitskova (Life Update, 2015), Marwa Arsanios (Notes for a Choregoraphy, 2015), Mariana Castillo Deball (Moi-Peau, 2014), Patrizio Di Massimo (Me, Mum, Mister, Mad, 2014), Amalia Pica (Memorial for Intersections, 2013), Leonor Antunes (a linha é tão fina que o olho, apesar de armado com uma lupa, imagina-a ao invés de vê-la, 2013), Jonathas de Andrade (Cartazes para o Museu do Homem do Nordeste, 2013), Mona Vatamanu & Florin Tudor (I dreamt the work of another artist, 2013), Daniel Gustav Cramer and Haris Epaminonda (Early Summer, 2012), Melvin Moti (Echo Chamber, 2012), Pilvi Takala (Flip Side, 2011), Ahmet Ogut (Stones to Throw, 2011), Wilfredo Prieto (Landscape with the Fall of Icarus, 2011) en Mounira Al Solh (The Sea is a Stereo, 2010).  Naast hun curatorpraktijk, zijn João Mourão en Luís Silva ook co-redacteurs van de lopende boekenreeks Performing the Institution(al), geplubiceeerd door Kunsthalle Lissabon en gericht op het aanpakken van recente ontwikkelingen in de institutionele praktijk.

Nat Muller is een onafhankelijke curator en criticus. Ze is vooral geïnteresserd in het snijvlak tussen esthetiek, media en politiek; mediakunst en hedendaagse kunst in en uit het Midden-Oosten. Ze is draagt regelmatig bij aan aan Springerin, MetropolisM. Haar werk is gepubliceerd in Bidoun, ArtAsiaPacific, Art Papers, Canvas, X-tra, The Majalla, Art Margins and Harper’s Bazaar Arabia. Ze schreef ook tal van catalogus en monografische essays over kunstenaars uit het Midden-Oosten. Met Alessandro Ludovico bewerkt ze theMag.net Reader2: Between Paper and Pixel (2007), and Mag.net Reader3: Processual Publishing, Actual Gestures (2009), gebaseerd op een reeks van debatten georganiseerd op Documenta XII. Ze doceerde aan universiteiten en academies in Nederland en het Midden-Oosten, en heeft video en filmvertoningen samengesteld voor projecten en internationele festivals, ook voor de Rotterdamse International Film Festival, het Noorse Kortfilmfestival en Video D.U.M.B.O. Zij is bestuurslid van het IMPAKT Media Festival (Utrecht), en zit in de adviesraad van Artterritories (Ramallah), de kunstenorganisatie TENT (Rotterdam) en is lid van de selectiecommissie van het Mondriaan Fonds (NL) en de Fonds voor de Creatieve Industrie en e-cultuur (NL). In 2012 was ze de curator van Spectral Imprints voor de Abraaj Group Capital Art Prize 2012 in Dubai en in 2013 van de langverwachte solotentoonstelling van de Iraakse kunstenaar Adel Abidin's I love to love ... bij Forum Box in Helsinki. Nat Muller is redactrice bij Ibraaz en was recent een spreker op het bekroond BBC World programma The Doha Debates. Recente projecten waren Memory Material bij Akinci Gallery (Amsterdam), Customs Made: Quotidian Practices and Everyday Rituals bij Maraya Art Center (Sharjah) en Global Positions II (Beirut) bij het Stedelijk Museum Bureau, evenals een residentie bij de Delfina Stichting voor The Politics of Food Program.